Masz pytania? Zadzwoń +48 22 314 14 30

Press center

Zakończyliśmy Kongres Mentoring i Coaching!

W dniach 16-18 września 2013 r. w hotelu Sound Garden w Warszawie odbył się Kongres Mentoring & Coaching - ogólnopolskie forum mentoringu i coachingu biznesowego. Organizatorem spotkania była Nowoczesna Firma S.A.

Celem Kongresu była prezentacja najciekawszych wdrożeń mentoringu i coachingu w polskich firmach, a także wymiana doświadczeń z tego zakresu. Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję do poznania najlepszych wdrożeń z polskich firm i dyskusji z praktykami. Pierwszy dzień kongresu poświęcony był tematyce mentoringu. Program merytoryczny został przygotowany przy współpracy z partnerem kongresu – Polskim Stowarzyszeniem Mentoringu. O różnych obliczach mentoringu w polskich realiach biznesowych rozmawiali Robert Krool, Joanna Malinowska-Parzydło (Polskie Stowarzyszenie Mentoringu) oraz Jakub Lewandowski (PASJA, Grupa Dobrych Trenerów). Panel dyskusyjny poprowadził Paweł Rabiej (ThinkTank) Spotkanie było kontynuacją debaty „Definicje. Mentoring”.

– To co odróżnia coaching od mentoringu to jakość relacji. Trzeba lubić ludzi, by ich dobrze zrozumieć. Potrzebna jest chęć poświęcenia czasu i wiara w drugą osobę. Ważne jest także zaufanie w relacji. Najpierw jednak należy nauczyć się je okazywać. Dzielenie się z innymi doświadczeniami, zarówno pozytywnymi i negatywnymi, pozwala redukować w znacznym stopniu lęki. Budując relację, trzeba mieć na nią pomysł i przede wszystkim przepracować ją z samym sobą– podsumowała Joanna Malinowska-Parzydło.

Podczas kolejnego panelu dyskusyjnego poprowadzonego przez Joannę Malinowską-Parzydło zdefiniowane zostały oczekiwania wobec profesjonalnych mentorów. Uczestnicy panelu: Zbigniew Gajewski (KPP Lewiatan), Jan Ordyński (TVP info) oraz Dominika Maison (Dom Badawczy Maison) podjęli się zdefiniowania kluczowych kompetencji sukcesu profesjonalnego mentora. Należy do nich m.in. silna osobowość, umiejętność komunikacji interpersonalnej, dostrzegania potencjału, poszanowania własnych i cudzych wartości, a przy tym wszystkim umiejętność subtelnego kierowania życiem drugiej osoby.

Drugi dzień kongresu poświęcony był tematyce coachingu. Pierwszy panel dyskusyjny zatytułowany „Coaching w firmie. Kilkanaście lat doświadczeń w perspektywie organizacji, które wykorzystują coaching jako metodę rozwoju” był próbą odpowiedzi na istotne pytania:  kiedy coaching w firmie działa, a jakie warunki sprawiają, że działać nie może, w jakich działaniach projekty coachingowie sprawdzają się najlepiej, a gdzie ich stosowanie nie ma sensu, czy coaching wnosi wartość do organizacji, jeśli tak, to jaką Odpowiedzi udzielali menedżerowie:: Aleksandra Bożyk (Zelmer) i Anna Karecka (Coca-cola HBC Polska), Joanna Sosnowska (BZ WBK), Robert Żelewski. Panel poprowadził Artur Rzepecki.

Kolejny panel „Standardy certyfikacji w coachingu” dotyczył profesjonalizacji zawodu coacha.. Panel prowadziła Lidia Czarkowska (Centrum Coachingu Akademii Leona Koźmińskiego), uczestnikami byli przedstawiciele stowarzyszeń i szkół coachingu: Anna Cywińska (International Coach Federation), Piotr Pilipczuk (International Coaching Community), Anna Ratajczyk (KefAnn), Paweł Sopkowski (Coaching Center), Monika Zubrzycka-Nowak (Izba Coachingu).

– Jest kilka kryteriów, które musi spełnić każdy zawód zanim stanie się profesją. Pierwszym z nich jest wiedza: konkretna i merytoryczna, konkretny pakiet umiejętności. Wiemy, czego możemy wymagać od profesjonalisty. Drugi element to ścieżki edukacyjne. Nie dwudniowy kurs, nie przypadkowe szkolenie, tylko proces, który trwa na tyle długo, że można poćwiczyć i zweryfikować samego siebie w roli, w którą się wchodzi. Kolejny element to kodeks etyczny. Czwarty: istnienie stowarzyszeń profesjonalnych. I ostatni: służenie idei rozwoju klienta – zauważyła Lidia Czarkowska..

– Coaching zdecydowanie jest profesją. Żadne środowisko, ani HR-u, ani trenerów, rekruterów nie jest tak sprofesjonalizowane – dodał Paweł Sopkowski.

– Profesjonalni jesteśmy wtedy, kiedy czujemy się profesjonalni. Coach jest w nas i jest to pewna filozofia życia. Jeśli mamy coś do zaoferowania sobą, to wtedy jesteśmy profesjonalni – zabrała głos w dyskusji Anna Cywińska.

– Coaching jest profesją, jest zawodem. Jest oparty na bardzo rzetelnej wiedzy z dziedziny psychologii zmiany, nawyków, opiera się na konkretnych umiejętnościach i narzędziach. Jest związany z postawą i kodeksem etycznym. Mamy obecnie już bardzo profesjonalne szkoły coachingu, takie, które oferuję wiedzę, umiejętności i rozwój – dodała Anna Ratajczyk.

Paneliści zauważyli jednak, że zawód coacha choć coraz bardziej profesjonalny, to wymaga on jeszcze osadzenia w konkretnych regulacjach, zwłaszcza prawnych. Dzisiaj bowiem niemal każdy może napisać sobie na wizytówce hasło „coach” i robić cokolwiek pod tą nazwą.

Ciekawym spostrzeżeniem, niewątpliwie łamiącym pewne schematy myślowe dotyczące coachingu, podzielił się Piotr Pilipczuk. – Zbyt wiele osób widzi zawód coacha jako coś, co daje się innym. Wydaje mi się to całkowicie błędnym podejściem – dodaje. Nie jest istotne to, co się daje innym, ale to co się ma w sobie. Początek drogi i mówienia „jestem profesjonalnym coachem” to jest praca ze sobą.

Kolejne spotkania drugiego dnia kongresu miały miejsce w sesjach równoległych. Uczestnicy zapoznali się ze studiami przypadku, m.in. takich firm, jak: T-mobile, Diageo, Bank BPH, Chevrolet czy Auchan „Kongres to także kilka prelekcji niestandardowych, traktujących o niecodziennym wykorzystaniu coachingu. „Cancer Coaching” (Anna Długołęcka, Meissner & Partners), „Ustawienia systemowe w coachingu”, spotkanie prowadzone przez Agnieszkę Kasprzycką; „Photocoaching – sposób na zawodowy i osobisty rozwój” (Dorota Piekarczyk, Synergia) to tylko niektóre przykłady takich właśnie prelekcji.

Uczestnicy mieli też okazję wysłuchać prezentacji uznanych konsultantów i coachów – Miłosza Brzezińskiego, Zbigniewa Kierasa czy Tomasza Mnicha.

Trzeci dzień kongresu to dwa bloki kilkugodzinnych warsztatów: „Projektowanie procesu oraz narzędzi doboru par w programie mentoringu organizacyjnego” (prowadzący Tomasz Chyrchel) i „Od szefa do świadomego lidera. Coaching w procesie kształtowania przywództwa” (prowadzące Beata Rycembel i Grażyna Klatt). Kluczowe aspekty doboru par w mentoringu czy waga i sens wdrażania zmian w organizacji, wykorzystując do tego metody coachingowe to tylko jedne z wielu aspektów, które zostały poruszone i praktycznie przepracowane z uczestnikami spotkań.

– Kongres to był bardzo wartościowy czas. Bardzo istotne dla mnie, poza planowymi prezentacjami, które były na bardzo wysokim poziomie, okazały się także indywidualne spotkania, rozmowy przy kawie. Momenty, w których był czas na wymianę doświadczeń, wiedzy i budowanie sieci kontaktów – mówi jedna z uczestniczek. Na pewno pojawię się na kolejnej edycji spotkania – dodała.

Więcej informacji: mentoring-coaching.nf.pl